Marcel Möring interviewt Hella en Freek

2018 – Hartschade

In ‘Hartschade’ vindt Hella de Jonge zichzelf terug in een ziekenhuis aan de monitor: hartaanval. Als de goede bedoelingen van de specialisten haar tot een gevangene van een systeem dreigen te maken, komt ze in opstand. Ze gaat op zoek naar de oorzaak van haar fysieke problemen en wat haar drijft. Dit leidt tot ontroerende gesprekken met haar dochter, beiden hebben een kind verloren, en soms confronterende, maar ook hilarische bezoeken aan haar vader.

Dit boek getuigt van een gevecht om geen patiënt te worden maar mens te blijven.

Lees hier de recensies

Het boek is te koop in de winkel en te beluisteren via Storytel

Op 21 april 2018 werd het boek gepresenteerd in het Muziektheater in Amsterdam, met toespraken van o.a. Janneke Wittekoek, Angela Maas en Hella zelf. Freek was presentator. Daarnaast was er muziek van Lavinia Meijer, Maurits Fondse en Britta Maria.

Hella de Jonge - Hartschade boekpresentatie - 21 april 2018

Hella de Jonge – Hartschade boekpresentatie – 21 april 2018

Tijdens de tentoonstelling het Volle Leven in Groningen waren er een aantal gesprekken over Hartschade:

Freek ontmoet Hella over Hartschade - 3 oktober

Freek ontmoet Hella over Hartschade – 3 oktober

Angela Maas - 10 oktober 2018

Angela Maas – 10 oktober 2018

Dieuwertje Blok - 11 oktober  2018

Dieuwertje Blok – 11 oktober 2018

Fokke Obbema en Carine Holties - 24/10

Fokke Obbema en Carine Holties – 24/10

2014 – Verlies niet de moed

Hella de Jonge - Verlies niet de Moed - 2014

Hella de Jonge – Verlies niet de Moed – 2014

Verlies niet de moed zijn de laatste woorden van de grootmoeder van Hella de Jonge. Een afscheidsgroet voordat ze werd afgevoerd naar Auschwitz. Het dunne velletje waarop ze met potlood geschreven zijn, vond Hella de Jonge onlangs in een van de dozen die haar vader bij de verhuizing had weg willen doen omdat de inhoud hem te zeer met de oorlog confronteerde. Hella en hij raakten er de maanden daarna over aan de praat en ook over hun gemankeerde relatie. Hella de Jonge neemt haar vader mee naar Apeldoorn, naar een sloot die hij samen met zijn vrouw oversprong: de vrijheid tegemoet.

Hella de Jonge komt door de verhuizing van haar 88-jarige vader (Eli Asser), met wie zij tot dan toe een moeizame relatie onderhoudt, in het bezit van de nalatenschap van haar oud-tante. Die oud-tante is, samen met haar ouders, de enige overlevende van de Nazi-verschrikkingen. Een publiciteitsfoto uit 1885, met haar overgrootvader als deel van een komisch duo, spoort haar aan op ­onderzoek te gaan naar haar familiegeschiedenis. Met behulp van foto’s en documenten, het zien van de registratie van een getuigenis van Hella’s moeder in het kader van het ‘Shoah Project’ van Steven Spielberg, het bezoeken van plaatsen met pijnlijke herinneringen, maar bovenal door gesprekken zonder voorbehoud, komen vader en dochter eindelijk tot elkaar.

De titelsong ‘Don’t lose heart’ is geschreven en gezongen door Tim Knol.

 

 

Geselecteerd voor de Nederlandse competitie en de publieksprijs bij IDFA Amsterdam.

Vertoningen waren op:

22 november 2014 – 15.00 uur
Tuchinski 1 (Wereldpremière)

24 november 2014 – 21.15 uur
Ketelhuis Zaal 1

25 november 2014 – 20.00 uur
De Balie (Grote Zaal)

26 november 2014 – 18.30 uur
EYE Cinema 1

2012 – Spring (boek)

Spring is het verhaal over de inspirerende band tussen twee kunstenaars, over de houdbaarheid van vriendschappen, de ontdekking van het oorlogsgeheim van haar tante en haar gevecht tegen een chronische immuunsysteemziekte. Een openhartig boek over liefde en vrijheid.

Hella de Jonge-Asser (1949) is kunstenaar en werkt al dertig jaar als vormgeefster samen met haar man.


2007 – Los van de Wereld (boek)

‘We stonden op het punt naar Frankrijk te vertrekken, de koffers waren al in de auto geladen, toen de telefoon ging. Ik nam op.
“Je moeder is dood en ook weer niet.
Het is maar een mededeling.”
Het was mijn zuster die deze verwarrende woorden sprak.
“Wat bedoel je?”
“Zoals ik het zeg,” beet ze kortaf.
Ik keek verdwaasd de kamer rond.
“We kunnen niet weg.
Mijn moeder is dood en ook weer niet.”‘
Als ontheemde mensen komen de ouders van Hella de Jonge uit de Tweede Wereldoorlog. Ze hebben bijna niets en niemand meer over. Kinderen krijgen wordt hun manier om de gaten in hun familieleven te dichten, en om de buitenwereld duidelijk te maken dat ze niet klein te krijgen zijn. Hella groeit op in het Amsterdamse artiestenmilieu waar haar vader, de tekstschrijver Eli Asser, successen viert, maar achter de voordeur regeert de oorlog en beheerst de dood het gezinsleven, belichaamd door het schilderij van oma in de woonkamer. Als Hella jaren later een kind verliest, merkt ze dat in de ogen van haar ouders niets tegen het leed van de oorlog op kan. Op de begrafenis van haar moeder komen de spanningen die al die jaren in het gezin Asser hebben gesluimerd tot een uitbarsting.